Som ägare av en laddstation kan du välja mellan att debitera dina kunder via faktura som genereras ur mjukvaran för RFID-systemet eller via en App som laddas ner av kunderna dit de knyter sitt kreditkort.
Om du vill använda dig av ett RFID-system för debitering finns det möjlighet att abonnera på SellPowers ”Backoffice system” där du har en tydlig överblick över dina laddstationer, beläggning och förbrukad effekt för varje användare.
I Backofficesystemet finns det möjlighet att välja olika tjänster beroende på den service man önskar. Från den enklaste redovisning där man får en redogörelse på hur mycket varje person har laddat under månaden till att varje person faktureras per automatik i slutet på månaden.
Som ett alternativ till RFID- systemet finns betalning via en App som användaren laddar ner. SellPower samarbetar med flertalet leverantörer och samtliga laddstationer i Advanced- och Pro-serien kan anslutas till dessa portaler.
Som ägare till laddstationen får man ett administratörskonto där man kan se alla sina laddstationer, status och nyttjandegrad. I administrationskontot anges även ett bankgiro där intäkterna för såld el sätts in löpande.
Molntjänsten debiterar en månadsavgift per laddstation samt en del av de löpande intäkterna och marknadsför även laddstationen för övriga användare att främja optimal beläggning av laddstationen.
Utöver betalningstjänsten erbjuder flera av leverantörerna support där de kan hjälpa kunden genom om ett fjärrstyra laddstationen om ett problem uppstår.